تفاوت کلیدی مشتری و مصرف کننده

مهاتما گاندی می گوید:
مشتری مهمترین بازدید کننده در محدوده کار ماست.
او به ما وابسته نیست، ما به او وابسته هستیم.
او مزاحم کار مانیست، او هدف کار ماست.
او یک بیگانه در کار نیست، او بخشی از آن است.
یک قانون قدیمی داریم که میگه :
مشتری‌مداری این است که همیشه حق با مشتری است حتی اگر حق با مشتری نباشد. به عبارت دیگر مشتری‌مداری دو قانون بیشتر ندارد؛ قانون اول اینکه همیشه حق با مشتری است
قانون دوم اینکه اگر حق با مشتری نباشد به قانون اول مراجعه کنید
و اما ،
خریدار کیست و مشتری کیست؟
کسی که از شما خرید کند خریدار است و اگر همیشه از شما خرید کند به مشتری تبدیل میشود.
خریدار کسی است که تمایل به معاوضه دارایی خود با دارایی دیگری دارد. این دارایی می‌تواند کالای مشخص، یا یک موضوع معنوی باشد.
بعبارتی دیگر مشتریان خریداران محصول شما هستند که خرید خود را تکرار کرده اند.
بهمین دلیل است که میگویندحق با مشتری است .

مصرف کننده کیست ؟

مصرف کننده در واقع ممکن است همان خریدار کالا و یا مشتری ما نباشد .

بعنوان مثال در سازمان ها و یا شرکتها ماموران خرید مصرف کننده کالا نیستند بلکه آنها فقط خریدارند و کاربران کامپیوتر و دیگران کارمندان که از محصولات خریداری شده استفاده میکنند همان مصرف کننده هستند.و یا اگر پدری برای کودکش اسباب بازی می خرد پدر خریدار و کودک مصرف کننده است.

در مفهوم بازاریابی یک دیدگاه اینست که « یک صنعت فرایند ارضاء کننده خواسته های مصرف کننده است نه فرایند تولید کالاها. در واقع تولید محصولات با شناخت نیازهای مصرف کننده آغاز می شود و نه با مواد خام و مهارت فروش و غیره ».

پذیرش کلی این مفهوم که هدف شرکتهای بازرگانی ارضاء خواسته ها و نیازهای مصرف کنندگان با شناخت طرفهای مبادله می باشد اساس مطالعه رفتار مصرف کننده را شکل می دهد .

رفتار مصرف کننده (Consumer behavior)  به همه اقداماتی که و رفتارهایی از مصرف کننده اطلاق میشود که در تصمیم گیری به خرید مصرف کننده تاثیر می گذارد.

 

تفاوت کلمات کلیدی در کسب و کارها : مشتری و مصرف کننده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *