اکوسیستم استارتاپ چیست ؟

اكوسيستم استارتاپ، اكوسيستم كسب و كار

اکوسیستم استارتاپ چیست؟

اکوسیستم استارتاپ یا همان اصطلاح رایج آن زیست بوم یک استارتاپ :

استارتاپ ها یا همان کسب و کارهای نوپا برای رشد و بالندگی خود به فضایی که شامل عناصر و پارامترهای ذیل هستند نیاز دارند

فضایی با چنین شرایطی را زیست بوم آن استارتاپ میگویند

این عناصر شامل :

  1. مراکز رشد
  2. مراکز سرمایه گذاری
  3. رسانه ها
  4. مراکز مردم نهاد (یا همان سمن ها )
  5. موسسات عمومی و دولتی (موسسات عمومی مثل صندوق کارآفرینی امید و ..)
  6. دانشگاهها و مراکز آموزشی مرتبط

به عبارتی استارتاپها مانند موجود زنده ای دارای یک چرخه زندگی بوده و لازم است تا پارامترهای مهم و تاثیر گذار در فرایند رشد یک استارتاپ و تبدیل شدن آن به یک کسب و کار سود آور باهم در تعامل و همخوانی باشند تا نتیجه عالی کسب شود

در بسیاری از منابع ترکیب اکوسیستم استارتاپ ها را بشرح ذیل می آمورند

  1. ایده ها ، اختراعات و تحقیقات یعنی حقوق مالکیت معنوی (IPR)
  2. آموزش های کارآفرینی
  3. شروع در مراحل مختلف
  4. کارآفرینان
  5. یافتن اعضای تیم و تیم سازی
  6. سرمایه گذاران فرشته
  7. مربیان راه اندازی
  8. مشاوران راه اندازی
  9. دیگر افراد مرتبط با استارتاپ از شرکتها و سازمانهای دیگر
  10. رویدادهای راه اندازی

همان طور که در بالا آمده ایده نقطه شروع یک استارتاپ است . در حریم ایده آموزش های مرتبط با آن گذرانده میشود و یا ایده پرداز اصلی تجربه و مهارت علمی لازم در خصوص ایده ذکر شده را دارا می باشد

یافتن تیم مناسب در خصوص اجرای ایده ، بسیار مهم و ضروری می باشد

اکوسیستم استارتاپ ها

بوم‌سازگان کارآفرینی، اکوسیستم کارآفرینی یا زیست‌بوم کارآفرینی (به انگلیسی: entrepreneurial ecosystem) به محیطی اجتماعی و اقتصادی اشاره دارد که بر کارآفرینی در ابعاد محلی، منطقه‌ای یا جهانی تأثیر می‌گذارد.

این زیست‌بوم همچنین می‌تواند
شبکه‌ای از شرکت‌ها، استارتاپ‌ها، همچنین یک یا چند نهاد هماهنگی که با اهداف مشابه، تصمیم به شکل‌دادن یک شبکه یا ساختار صرفه‌جویی به مقیاس با انعطاف‌پذیری و تحریک کارآفرینی را شامل شود.

اقتصاد مقیاس مفهومی در اقتصاد خرد است

که به کسب مزیت و کاهش هزینه در اثر افزایش حجم تولید اشاره دارد.
مزیت مقیاس می‌تواند
در کارکردهای کسب و کار مانند توسعه کسب و کار، تأمین مالی، تجزیه و تحلیل بازار،
ارتباطات بازاریابی، زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات،
زیرساخت نظام مدیریت اطلاعات، مدیریت سرمایه انسانی، پشتیبانی قانونی، مدیریت مالی و حسابداری تعریف شود، درحالی‌که هر شرکت نوپای شرکت‌کننده در این فرایند، بر تحقیق و توسعه، مدیریت محصول، فروش و پیش فروش و پشتیبانی پس از فروش تمرکز دارد.

استارتاپ ها باید در شروع کار خود ، بوم کسب و کار خود را بنویسند

برای مطالعه در خصوص بوم کسب و کار به صفحه مربوطه مراجعه کنید

این مبحث در حال تکمیل می باشد ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *